Úvodní strana Seznam blogů Blogeři VIP blogy Registrovat se a založit nový blog

Projektový den ekologie

Další moje návštěva měla trochu jiný charakter. Trávila jsem celý den s 6. třídou a jejich třídní učitelkou. Na Celé škole probíhal projekt k ekologii. Každá třída měla svůj program.

Dvacetjedna, dvacetdva, dvacettři …

První hodinu jsme vyšli s žáky před školu a po dobu asi 15 minut sledovali projíždějící auta. Děti si měly všímat kolik projede aut i toho kolik v každém autě sedí lidí.  Dětem se tato aktivita líbila. Nadšeně a nahlas nejen počítaly ale i komentovaly projíždějící auta. Radost měly, když na ně některý z řidičů zamával nebo zatroubil. Když jsme došli zpět do třídy, měli žáci své údaje sečíst a světe div se, každému vyšla úplně jiná čísla. Učitelka se s tím dobře popasovala, zvolila nejčetnější číslo a s tím pak dál pracovala.  Smyslem bylo přijít na to jak lidé využívají aut neefektivně, když v nich jezdí sami. Že, kdyby všichni lidé, kteří kolem projeli, jezdili po 4 v autě, tak by stačilo o víc než polovinu méně aut.

Kolik planet bys potřeboval?

V další hodině počítali žáci svou ekologickou stopu na webových stránkách http://www.hraozemi.cz//files/ekostopa/ekostopa.php . Pokud to neznáte, tak je to vlastně takový on-line dotazník, kde zodpovíte 22 otázek týkajících se bydlení, dopravy, spotřeby jídla a podobně a z výsledku se dozvíte, že kdyby žil každý na světě jako vy, tak nám rozhodně jedna planeta nestačí. Na můj životní styl bychom potřebovali 2,2 planety :-) Nejskromnější holčičce vyšlo 1,8 planety. Za to jiná dívka, která s rodiči hodně létá na dovolené a prázdniny a já nevím co všechno, tak by potřebovala 4,3 planety.  Hodina nicméně nebyla moc zábavná díky zastaralému vybavení počítačové učebny, kdy se polovina počítačů  zasekávala.

Ekopolis

V dalších hodinách jsme se se žáky věnovali hraní deskové hry EKOPOLIS.

ekopolis

Věděla jsem o ní dopředu a tak jsem si nastudovala na internetu pravidla (Více o hře najdete na : http://www.ekopolis.cz/.) a také si zahrála zkušebně duel, který hrajete proti počítači. Ten je však ochuzen o mnoho aspektů deskové verze.  Každopádně víc než půl hodiny trvalo vysvětlování pravidel hry.  V těchto hodinách jsem byla opravdu užitečná, protože žáci měli řadu dotazů a tak byla jejich třídní ráda, že jsem jí v tomto vypomohla. (Jinak jsem se většinu dne jen dívala na průběh hodin a prohlížela si třídnici.) Hra spočívá ve výstavbě města na herním plánu. Lížete si kartičky s různými budovami a přikládáte je dle pravidel, tak abyste získali nejvíc bodů. Jsou tři druhy budov – zelené (park, rybník, nízkoenergetický dům), modré (obchod, paneláky, divadlo…) a červené (jatky, elektrárna, chemička …). Nejvíc bodů se získá vyváženou kombinací všech barev, tedy i červené. Docela pěkná hra.

Spolupráce

Den proběhl tak jak měl. Učitelé si vedli své třídy dle plánu. Některá třída se zabývala vodou – mikroskopovala vodu z rybníka. Jiná měla za téma les. Další byly na výletě do CHKO spojeném s přednáškou. Byla jsem ráda, že jsem se mohla podívat jak takový projektový den může vypadat.


    hodnotil 1 uživatel

2 komentáře k příspěvku

  1. avatar

    Milá Jano,
    určitě zajímavá zkušenost. Zajímalo by mě, jestli proběhly při Vašem studiu informace i o takovýchto akcích. Mohla byste porovnat teorii a praxi?

  2. avatar

    Ano, téma "projekty" bylo součástí didaktiky - a to i oborové. Učili jsme se jak lze projekty dělit podle doby trvání (krátkodobý, sřednědobý a dlouhodobý) a podle míry zapojení (třídní, ročníkový, školní). Pak jsme si jen říkali klady a zápory dělání projektů. Čas od času se některý spolužák zapojil do projektu ve škole, kde byl na praxi a pak o něm vyprávěl. Na oborové didaktice jsme jednou měli naplánovat 10hodinový projekt pro jednu třídu z našeho oboru - tj.biologie.

Přidejte komentář

Abyste mohli komentovat příspěvky, musíte být přihlášení.