Úvodní strana Seznam blogů Blogeři VIP blogy Registrovat se a založit nový blog

Mediální výchova

V devátých třídách je pro žáky připraveno 6 seminářů ve dvou blocích po třech.  Žáci si volí tedy jen mezi dvěma bloky. Kvůli vyrovnanosti počtů žáků, ale asi stejně každý nedosáhne svého výběru. Nevím jak to chodí prakticky. Každopádně semináře se různě proměňují. Já budu učit seminář z přírodopisu a mediální výchovu.

Když jsem slyšela, že vybírají jaký seminář by letos vymysleli, nabídla jsem se jim sama.  Těsně předtím jsem totiž absolvovala e-learningový kurz Medialni vychova a medializace z Klíčů pro život. O tuto oblast se dost zajímám. Ředitelka souhlasila a vyzvala mě k vytvoření příslušné části ŠVP. Téměř ihned jsem se pustila do práce. Napůjčovala jsem si všechny možné zdroje a hledala na netu inspiraci. Pracovní verzi výsledku se můžete dočíst v diskusi tady na portálu, kterou jsem založila, abych se mohla poradit s ostatními. Něco jsem již na základě diskuse upravila. Můj původní návrh byl dost košatý, tak  jsem ho trochu ostříhala a sem tam naopak něco přidala.

Pracovní návrh jsem  poslala paní ředitelce, aby se mohla přesvědčit jakým směrem postupuji a zda vyhovuje forma. Přeposlala ten dokument vyučující českého jazyka ke kontrole. Ta mne pak odchytila na chodbě a povídá, že tedy neví, proč jí to ředitelka poslala, ale že když dřív učila předmět Práce s informacemi tak dělali se žáky školní e-zin a že by bylo fajn v něm pokračovat.  Je tedy čistě na učiteli-tvůrci jak bude ŠVP vypadat? Nikdo to nekontroluje? Moc bych se nedivila, protože například za formulace výstupů k přírodopisu tak jak jsou ve zdejším ŠVP, bych v didaktice dostala tak za 3.  Objevují se tam slovesa jako „seznamuje se“ a „chápe“. 

Když jsem měla připravené osnovy, pustila jsem se do podrobnějších příprav. Udělala jsem si tabulku s časovým plánem. Ke každé hodině přiřadila téma, učivo, výstup, formu/y výuky a pomůcky. Takto jsem s přípravami došla do půlky října. To není moc. Je to tak už tři týdny, co jsem se k tomu nedostala. Věnovala jsem se jiným předmětům – hlavně výtvarce. Stejně si budu ale muset udělat podrobnější přípravy, kde rozepíšu i zápis a zpracuji nějaké pracovní listy, které jsem si v tabulce naplánovala. Možná se do toho pustím dneska.

Mezifáze spočívala v tom, že jsem oslovila e-mailem jedno české vydavatelství s prosbou o stará vydání časopisů, která vydávají. Po výměně několika e-mailů s jejich člověkem přes předplatné, jsem dostala pětikilový balík s časopisy různých titulů. Budou sloužit pro jednu (vlastně doufám, že pro více než jednu) aktivitu, kterou mám v plánu. Byla jsem potěšena, že mi vyšli vstříc. Je to pro ně přeci jen reklama – děti se seznámí s tituly, které by si normálně třeba nekoupili. Jó, líná huba – holé neštěstí, že?

Takovou třetí fází přípravy na MV, bylo vytvoření webových stránek předmětu. Opět na základě jedné zdejší diskuse, jsem je realizovala pomocí Google webs – tady jsou:  https://sites.google.com/site/28rijnamedialka/ 

Čtvrtá a pátá fáze mne teprve čekají, to bude jednak samotná výuky, jednak evaluace. Už se těším.

 


    hodnotili 2 uživatelé

3 komentáře k příspěvku

  1. avatar

    Jano, řekla bych, že postupně zjistíte, že dělat si tak moc dopředu podrobné přípravy na každou konkrétní hodinu fakt nemá cenu. Děti zareagují jinak, budou potřebovat na nějakou činnost více času a následující hodiny pak budete předělávat. Osvědčilo se mi sestavit si rámcový plán (pomocí myšmapy) - kde k danému tématu mám obsahové věci, kompetence, které chci rozvinout, aktivity a metody a pomůcky - a tenhle plán postupně doplňuji a až před danou hodinou z toho tahám věci na přípravu. Takhle jsem na dovolené myšmapovala všechny tématické celky z matiky pro dva ročníky a teď do toho postupně doplňuju, co bych mohla, jak by mohl vypadat pracovní list (ale vyrábět ho dopředu nebudu, protože ten bude reagovat až na průběh hodin, které budou předcházet). Nicméně vám držím palce :)

  2. avatar

    Díky. Jsem z toho blížícího se nástupu nervózní a snažím se dopředu přichystat, co se dá.
     

  3. avatar

    Já to chápu, byla jsem taková před svým prvním školním rokem a stejná cukání mám i teď .. tak se je snažím korigovat směrem, kde to může pomoci :)

Přidejte komentář

Abyste mohli komentovat příspěvky, musíte být přihlášení.