Úvodní strana Seznam blogů Blogeři VIP blogy Registrovat se a založit nový blog

den dvanáctý – den dobrých nápadů

Nejraději bych začala od konce, ale ovládnu se. Dnes jsem měla jen tři vyučovací hodiny. Jednu o vývoji savců. Pustila jsem jim na začátku hodiny „motivační“ videoukázku (http://www.youtube.com/watch?v=faRlFsYmkeY) – evoluci Homera Simpsona. 

Pojetí semináře z přírodopisu

Pak jsem měla hodinu volnou a vymýšlela jsem náplň semináře z přírodopisu, docela jsem se na to vrhla s vervou a v podstatě začala psát nové osnovy, protože jsem nedokázala ty staré jakkoli upravit, aby mi vyhovovaly. Budu se víc soustředit na projektovou výuku, jejich vzájemnou kooperaci a rozvoj komunikačních dovedností. Chci s nimi zkusit debatu na téma prolomení těžebních limitů, chci s mini hrát hru EKOPOLIS (http://janakrotilova.blogy.rvp.cz/2011/07/30/projektovy-den-ekologie/), když už je na škole, chci vyrazit do městského muzea na geologickou expozici, chci aby zkusili připravit osvětovou kampaň … prostě aktivní věci. Ze starých osnov bych nechala jen laboratorní práce. 

Ostrý přístup

Dle rad starších zkusila jsem být odměřená, přísná a vůbec jsem se snažila mít odstup ve třídě, ve které mám problém. Neustále krafali, lomcovali lavicemi a podobně. Místo povídání jsem jim tedy rovnou psala na tabuli zápis – pravidla bezpečnosti na školním pozemku a tak. Někteří měli vztek, že musejí vůbec něco psát. Před koncem hodiny jsem jim rozdala testy s tím, že mohou použít zápisky, které mají v sešitě.

Úplně jiná hodina

Hned na to jsem měla na praktické činnosti pátou třídu. Mají odlišné osnovy od druhého stupně a v nich samé rukodělky. Přesto jeden z výstupů se také týkal bezpečnosti práce, takže jsem z učiva vybrala téma: Ochrana zdraví a životního prostředí. Rozdělila jsem žáky do 4 skupinek – plasty, sklo, papír, směsný odpad. Ve třídě si vzali jen pastelky a šli jsme na chvilku ven ke kontejnerům na tříděný odpad. Požádala jsem pana školníka, aby nám pověděl o druzích a množství odpadu, který škola vyprodukuje (jak často se kontejnery vyváží). Když jsem na to tak koukala, moc se mi to líbilo. Většina dětí poslouchala se zaujetím. Pak jsme šli do třídy a já skupinkám rozdala velké čtvrtky aby doprostřed namalovali „svůj“ kontejner, pod něj co všechno do něj patří a nad něj, co všechno tam nepatří – takže vlastně myšmapu (ale to jsem jim neříkala). Dvě se docela povedly a dva obrázky byly slabší. Neměli už na to tolik času, takže je to asi nechám příště dokreslit a pak to oskenuji.

Nečekaný závěr

Myslela jsem, že den dvanáctý tímto milým zážitkem bude končit. Ale to bych nesměla jít při odchodu ze školy přes sborovnu. Byly tam už 3 jiné učitelky a jedna druhé (neznám kontext) říká „Hledej, šmudlo!“ načež se strhla neuvěřitelná lavina hlášek z Cimrmanových her a zjistily jsme, že jsme všechny fanynky velikého mistra. Odcházela jsem téměř se slzami (smíchu) v očích. Kdo by neuronil slzu nad výrokem: „debil blbeček, debil blbeček, debil blbeček, akorát támhle vzadu, to je snad jediná výjimka, sedí dva blbečci vedle sebe!“ Dorazivši na portál spěchala jsem založiti novou diskusi - Génius Jára Cimrman na našich školách. Přijďte!

 


    hodnotili 3 uživatelé

Jeden komentář k příspěvku

  1. avatar

    Jano, Cimrman je ten nejlepší autor, učitel... ze všech! :) Mrkni sem http://www.jarmara.at/

Přidejte komentář

Abyste mohli komentovat příspěvky, musíte být přihlášení.