Úvodní strana Seznam blogů Blogeři VIP blogy Registrovat se a založit nový blog

úspěch u devítky?

Máte také ve škole třídu, kterou nic nebaví a všechno je jí jedno? Obzvláště, když mají žáci postup na střední školy a učiliště již zaručen? Váš úkol je získat a udržet jejich pozornost a zaujetí dvě hodiny při odpoledce, když je venku tak hezky? Tak to jste na tom jako já.

Navrhněte si co chcete dělat

Na začátku školního roku jsem se těšila na výtvarku v deváté třídě, neboť  jsem věřila že je to pro ně přeci odpočinkový předmět, který mají jistě rádi a že jsou již natolik zruční, že je budu moci zasvětit do zajímavějších technik, než jsou tempery a vodovky. No, ukázalo se, že jsem byla přehnaně optimistická. Na odpoledku si někteří nebali nic, ani penál natož  pak štětce a barvy. Naprostá absence motivace a zájmu pohltila jakékoli mé snahy. V záplavě jiné práce jsem se přestala snažit tam, kde jsem neviděla návratnost. Hodiny probíhaly líně a pomalu přesto hlasitě, připadala jsem si spíše jako hlídač než učitel. Nebavilo je nic, ani kresba, ani koláže.  Když už jsem nevěděla co by, navrhla jsem, ať sami přijdou s náměty a technikami, které by chtěli v hodinách zkusit. Rozdala jsem lístečky a oni se mi vrátili téměř prázdné. Jen asi 5 žáků něco napsalo. Z toho třikrát se na lístku objevilo slovo graffiti. ( A dvakrát náklaďák ???) 

Graffiti ve škole

Nejsem z těch, kteří by upírali graffiti místo mezi druhy výtvarného

Marylin

 umění. Jenže jsem se o ně nikdy nezajímala a nevěděla jsem tedy, jak bych měla toto téma pojmout.  Uplynuly dva měsíce a při rozhovoru s kolegyní jsme narazily na téma graffiti. Zmínila se, že kdysi byla na přednášce v knihovně na toto téma. Kontaktovala jsem tedy knihovnu, aby mi pomohli najít pána(kluka), který přednášku vedl. Do týdne mi odpověděli a já pánovi zavolala a dohodla s ním přednášku i u nás na škole.  Pro školu prý zatím přednášky nedělal, takže jsem navrhla, že nejprve zkusím s žáky takovou malou evokaci, tedy že zjistím, co si pod pojmem graffiti vlastně představují. Začala jsem tedy brainstormingem. Čekala jsem větší zapojení, ale na tuhle třídu, to dopadlo slušně. Vytiskla jsem z internetu několik vzorníků písma používaných v graffiti a rozdala je žákům. Ti si pak měli vybrat jedno slovo z brainstormingu a pokusit se ho napsat ve stylu graffiti. Některé práce byly povedené. Problém jim dělalo udržet velikost písma a rozvrhnout si je, aby se jim na čtvrtku vešla všechna písmenka (Přesto, že měli k dispozici, tréninkové papíry). Měla jsem takový záměr, že z nápisů sestavíme myšlenkovou mapu, ale zatím jsem ho nerealizovala. 

Marylin a Mona

Další dvouhodinovku měl pán přijít, ale musel to odložit. Tak jsem zabrousila do „vedlejšího“ stylu a to ke Street artu. Pustila jsem žákům krátkou reportáž a pak jsme trochu diskutovali. Jedna součást street artu je práce se šablonami. Opět jsem si některé vyhledala na internetu a vytiskla. Nakopírovala jsem je pak na čtvrtky. Žáci si mohli vybrat jednu ze dvou žen – Monu Lisu nebo Marylin Monroe. Šablony s jejich tvářemi museli žáci vystřihnout a pak protože nemám k dispozici spreje, přes ně nanášeli temperu štětcem nebo houbičkou. Vystříhání všech detailů vyžadovalo velkou míru soustředění, proto byl ve třídě neobvyklý klid. Na závěr si zvolili barevnou tuž a svůj obraz dotvořili dle libosti. Vznikla tak například ďábelská Mona Lisa, která má ráda Tři sestry či značková Marylin Mc Addidas. Konečně jsem viděla radost z tvorby. A měla jsem radost i já.  Všechny hotové práce šly na nástěnku. A přesto, že nejsou ani zdaleka dokonalé, a možná se při pohledu na ně zarazíte, jak z toho mohu mít takovou radost, je to prostě tak.

Na nástěnce

Na nástěnce

 

 

 


    hodnotili 3 uživatelé

Přidejte komentář

Abyste mohli komentovat příspěvky, musíte být přihlášení.